vrijdag 6 april 2012

Wat is geld?

Ik blijf me verbazen over het feit dat bijna niemand weet wat geld is.
Weet u het?
Wat is geld?
Omschrijft u voor uzelf ‘geld’ eens?

Daar denken we niet zo over na.
Wat is geld en wat zou geld voor u moeten zijn?
Is dat u wel duidelijk?
Vraag u dan ook eens serieus af, is de euro dat wat u van geld zou verwachten?
Ik ben er wel uit. Voor mij is de euro pertinent niet van wat ik van geld verwacht.
Ik werk voor geld, ik krijg geld als dank voor verleende diensten, maar dat geld dat ik krijg, dat zijn euro’s en euro’s zijn in feite bedrukt WC papier. Het heeft net zoveel onderliggende waarde.

Is mijn arbeid dan zo weinig waard?
Is uw arbeid zo weinig waard?

Toch worden euro’s bijverzonnen zoals men rollen WC papier aan het bijmaken is. Het gaat letterlijk even snel.
En met zijn allen pikken we dat.
Tenminste, officieel. Ik koop van dat bedrukte WC papier goud, zilver, aandelen en doelbewust bepaalde spullen. Ik ruil dat waardeloze papier met daarop een euro waarde dus zo snel mogelijk om voor zaken die in mijn ogen veel waardevoller dan die euro’s zijn.

Ik ben een uitzondering vrees ik. Eerder deze week het bericht dat de Belgen samen meer dan 222 miljard in euro’s aan spaargeld aanhouden. Europa breed bezien belegden Europeanen in 2011 nog slechts 8,6% van het inkomen in vastgoed. Dat was in 2010 nog ruim 13%. De trend is dus dat we harde eigendommen vervangen door waardeloze euro’s.

Ook in Nederland nam het totaal aan spaargeld afgelopen jaar met 11 miljard toe tot 306 miljard euro. De Nederlanders combineren dit enorme bedrag met ook een enorme hypotheekschuld, maar er ligt nogal wat geld koopkracht te verliezen bij de banken.

Op de één of andere manier heeft de euro nog een enorme schare aan aanhangers. Men wil gewoon niet zien en geloven dat het bedrukt WC papier is. Ik kan me daar over verbazen, maar feit is ook dat heel de goegemeente ‘s avonds naar ‘the voice’ en next topmodel zit te kijken. Ook dat vat ik niet.

Geen opmerkingen: